Malaysia – 2.juledag/3.juledag

Siden jeg er en vanskelig person å kjøpe julegave til, kom Heidi og gjengen på en morsom vri. De hadde ordnet et Malaysisk kokkekurs til meg, og kurset var nå mandag 2.juledag.

Jeg ble hentet pÃ¥ hotellet klokken Ã¥tte pÃ¥ morgenen, sÃ¥ gikk turen til et annet hotell der vi plukket opp en veldig hyggelig familie fra Sør Afrika som ogsÃ¥ skulle pÃ¥ kurset. SÃ¥ gikk turen til et marked, der vi møtte kokken, hun som skulle undervise oss. Hun guidet oss rundt pÃ¥ markedet, og ga oss masse informasjon om ulike frukter, grønnsaker, urter osv og hva de kunne brukes til. Det er utrolig hva man kan fÃ¥ tak i pÃ¥ disse markedene, Meny blir noksÃ¥ pinglete i forhold. Etter en liten matbit ble vi sÃ¥ kjørt til et hus litt ute i «jungelen». Der gikk høner og haner i gatene og aper satt pÃ¥ takene. Der var selve kokkeskolen. Vi ble satt rakst i arbeid. Første rett var faktisk ganske sÃ¥ god, det var en slags salat med en peanøtt saus med chili, hvitløk og sjalottløk.

Deretter laget vi to hovedretter og en dessert. Det var lett å følge med og vi ble guidet hele veien, samtidig som vi skulle greie å få det til selv. Rettene var nokså enkle å lage, til og med de inneholdt ganske så mye, og alt ble gjort fra bunnet av selvsagt. Men likevel var det nokså sær mat, så jeg orket ikke å spise alt for mye, men litt ble det.

Da vi var ferdig med alle rettene gikk vi opp i spisestuen der vi spiste maten. Der ble jeg også godt kjent med familien fra Sør Afrika og vi ble sittende å prate så lenge at jeg tror vi ble der to timer lengre enn planen. Men de hadde vel ikke hjerte til å kaste oss ut.

Vi ble så kjørt til våre hoteller ved fire tiden på ettermiddagen. Alt i alt en veldig hyggelig julegave, og jeg lærte mange triks jeg kan bruke hjemme, til og med selve maten er neppe noe jeg lager igjen.

I dag sto jeg opp sent, før jeg gikk ut og tok meg en lunch, og så reiste jeg til Mont Kiara. På veien begynte det å regne kraftig, og det regnet kraftig i flere timer sammen med det vanlige tordenværet.

Ved seks tiden dro vi inn til byen, denne gangen uten barna som hadde barnevakt. Vi dro først på et marked like ved China Town, der vi var ca en time, og så reiste vi til en restaurant som er kjent for svinekjøttet sitt. Der kan du f.eks få hele, type pattegris, eller yngre/mindre enn det også, og kjøttet er så mørt at at kan skjære det med en tallerken. Likevel valgte ingen av oss denne signatur retten, og jeg gikk for en Angus biff, med laks til forrett. Maten var utrolig god, og dette var absolutt den beste biffen jeg har spist her nede.

Dette var siste kvelden vår her nede, så vi satt og koste oss til klokken var litt over ni. Da kjørte Sigurd meg til hotellet, før de andre reiste hjem til Mont Kiara.

I morgen sjekker jeg ut ved ett tiden, reiser sÃ¥ til Mont Kiara der vi sÃ¥ reiser til flyplassen en gang ved fire – halv fem tiden. Selve flyet gÃ¥r ikke før 20.20 lokal tid. Hjemme i Norge er vi rundt 06 tiden pÃ¥ torsdagen norsk tid. SÃ¥ er det tog til Larvik. Er nok litt sliten nÃ¥r jeg kommer hjem.